جامعه شناسی دین
نویسندگان
چکیده
به طور کلی، تاریخ حاکی از سیر و حرکت تمدّن انسانی از شرق به غرب است. دین و به همراه آن فلسفه از بارزترین و مهمترین بخشهای این فرهنگ و تمدن است. حکمت شرقی از مصر و کلده و هند بر سرزمین فیثاغورس و افلاطون تابیده است و فتح آسیای غربی اگرچه به دست اسکندر انجام یافت، امّا به حرکت مبلّغان بودایی به شام و فلسطین در قرون ماقبل عصر مسیحی منجر شد و تا ترکیه امروزی نیز پیش رفته بودند.(1) «حتی مورّخ شکاک هم فروتنانه در برابر دین تعظیم می کند، زیرا می بیند که دین در هر سرزمینی و هر عصری در کار است و ظاهراً از آن گزیری نیست».(2) فی الجمله گواهی مورّخان از آن روست که جوامع خود را هرگز بی نیاز از دین نیافته اند و در یک تحلیل کارکردی بسیار ساده، همیشه در تاریخ، جوامع، دینی می زیسته اند و اجتماعات بسیار نادری را می توان در حالتهای بسیار استثنایی و در آن سوتر از سواحل تاریخ یافت و مستثنا کرد. سیر حرکت دین و تمدن از شرق به سوی غرب بوده است و به تعبیری، همه ادیان معتبر و جهانی، شرقی بوده اند. امّا شگفتا که فلسفه دین و الهیات (theology) از غرب به شرق آمده است(3) و غیر از برهه ای خاصِ تاریخی، بستر رشد و تحوّل آن غرب بوده است. گویا شرقیان بیشتر دوست می داشته اند که متدیّن باشند و غربیان هماره در اندیشه بوده اند و در این عناصر به عاریت گرفته رأی می زدند، چنانکه شرقیان در کار خود با علم و تکنولوژی، همان ماجرا مکرّر می کنند. دین بارزترین جنبه فرهنگ بشری است و همیشه توجه متفکران را در کنار دیگر نهادهای اجتماعی چون حکومت، تعلیم و تربیت، اقتصاد و خانواده به خود جلب کرده است و حتی در برهه هایی از تاریخ، متفکرانی که بر دین می شوریده اند، در واقع، از الهیات و معارفی که انسان در بند را به تحمل و ماندن دعوت می کرده و رستگاری او را در همان غل و زنجیر صورتگری می کرده است سر برتافته اند و آن را «افیون جامعه» نام دادند ولی ما خود دیدیم که در همین شرق که مهد دین است، بر عقاید ناصواب شوریدند و این کار به مدد بازگشت به دین حقیقی (یا اسلام ناب) امکان یافت. پس آن روز نیز در اروپا، دین ستیزی تنها راه نبود، بلکه شاید سهل ترین و سریعترین راه می نُمود...
منابع مشابه
روش شناسی جامعه شناسی دین
«با چه روشی، می توان علم خاصی را مورد مطالعه قرار داد؟» و «این روش از حیث معرفت شناختی تا چهاندازه اعتبار دارد؟» و... نکته قابل توجه در این زمینه آن است که هر حوزه ای از علم، به اقتضاء موضوعخود، روش خاصی را برای تحقیق و شناخت طلب می کند. بر این اساس در ارتباط با رشته یجامعه شناسی دین، که یکی از رشته های علمی شناخته شده در عصر حاضر است، این سؤال مطرح خواهدشد که در این حوزه از چه روشی باید استفاد...
متن کاملروش شناسی جامعه شناسی دین
«با چه روشی، می توان علم خاصی را مورد مطالعه قرار داد؟» و «این روش از حیث معرفت شناختی تا چهاندازه اعتبار دارد؟» و... نکته قابل توجه در این زمینه آن است که هر حوزه ای از علم، به اقتضاء موضوعخود، روش خاصی را برای تحقیق و شناخت طلب می کند. بر این اساس در ارتباط با رشته یجامعه شناسی دین، که یکی از رشته های علمی شناخته شده در عصر حاضر است، این سؤال مطرح خواهدشد که در این حوزه از چه روشی باید استفاد...
متن کاملجامعه شناسى دین
به طور کلى، تاریخ حاکى از سیر و حرکت تمدّن انسانى از شرق به غرب است. دین و به همراه آن فلسفه از بارزترین و مهمترین بخشهاى این فرهنگ و تمدن است. حکمت شرقى از مصر و کلده و هند بر سرزمین فیثاغورس و افلاطون تابیده است و فتح آسیاى غربى اگرچه به دست اسکندر انجام یافت، امّا به حرکت مبلّغان بودایى به شام و فلسطین در قرون ماقبل عصر مسیحى منجر شد و تا ترکیه امروزى نیز پیش رفته بودند.(1) «حتى مورّخ شکاک هم ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
روش شناسی علوم انسانیناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
ISSN 1608-7070
دوره 2
شماره 8 1996
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023